onsdag den 22. juni 2011

And then I became a Casestory... :)

Verdens smukkeste illusion

"For mig er makeup verdens smukkeste illusion. Jeg ønsker at være en illusionist i verdensklasse. Jeg valgte makeup-artist og stylistuddannelsen, så jeg kunne få grobund for den drøm", siger Jørgen Ravn Juncher, makeup-artist, træner og skønhedsblogger.

23-årige Jørgen Ravn Juncher er bosat på Frederiksberg blev færdig som makeup-artist og stylist i 2006. Han arbejder i dag som makeup-artist og træner for Jane Iredale Skincare Make. Desuden er han skønhedsblogger på sin egen blog, www.desperatemakeup.blogspot.com      

Hvorfor valgte du makeup-artist og stylistuddannelsen?
Jeg har altid haft dét, som jeg vil kalde en uhåndgribelig trang til at forstå makeup og udforske det. Som barn klippede jeg børsten i min mors Chanel neglelak til, så der kun var enkelte hår tilbage; for så passede de lige til min Barbies små fingre.

Jeg forestillede mig altid, hvordan hendes parfume ville se ud, hvis den var en by. Min mor brugte altid Opium fra Yves Saint Laurent og Chanel No. 5.... så man kan selv prøve at tegne sig et billede.

For mig er makeup verdens smukkeste illusion. Jeg ønsker at være en illusionist i verdensklasse. Jeg valgte makeup-artist og stylistuddannelsen, så jeg kunne få grobund for den drøm.

Hvad var din baggrund for at tage makeup-artist og stylistuddannelsen?
Mine forudsætninger for at søge ind var, at jeg ønskede en uddannelse indenfor det fag, som jeg ønskede at arbejde med fremover.

Hvad var det fedeste på uddannelsen?
Det fedeste var blandt andet at opdage, at det modul, jeg forventede mindst af, faktisk er det, som har gjort, at jeg i dag er en bedre makeup-artist end nogle af mine andre kollegaer. Jeg tænkte, at special effects-modulet var overflødigt, når jeg nu ønskede at arbejde med skønhed, mode og velvære. Jeg har dog aldrig fortrudt, at jeg tog hele uddannelsen, for jeg bruger mange teknikker fra special effects-modulet, når jeg lægger makeup - om det så er til foto med modeller, om det en brud eller en konfirmand. Derudover var lærerne superkompetente, og jeg sugede alle deres råd til mig.

Hvad har du efterfølgende fået ud af uddannelsen?
Jeg vil vove den påstand, at jeg for det første er blevet en bedre makeup-artist, end jeg ville have været uden uddannelsen. Dernæst er mit indtryk klart, at firmaer vælger en uddannet makeup-artist frem for en selvlært.

Hvad laver du i dag?
Jeg arbejder som makeup-artist og træner for Jane Iredale Skincare Makeup. Derudover er jeg skønhedsblogger på min egen blog, www.desperatemakeup.blogspot.com.

Jeg er også freelance makeup-artist i weekenderne; det er kun dér, jeg har mulighed for det, da jeg er fastansat. Desuden er jeg altid på udkig efter nye talenter, og jeg sætter networking højt. I den her branche handler det ofte om at kende nogen, som kender nogen.

Hvad laver du om 10 år?
Om 10 år er jeg helt sikkert ikke i Danmark. Jeg arbejder stadig med makeup. Måske bare fra en anden vinkel end nu. Forhåbentlig har jeg til den tid succes nok til at ansætte en assistent, der gider rengøre mine pensler og hente Starbucks-kaffe til mig ;)

Et godt råd til kommende studerende på makeup-artist og stylistuddannelsen?
Sug alle historier til jer. Lyt til hvert et guldkorn, der kommer ud fra lærerne. De stammer fra erfaring, og erfaringen kommer først, når du har færdiggjort din uddannelse.

Gode råd kan man altid bruge. Så er man lidt bedre rustet, når man en dag står ude i de virkelige situationer. Jeg har i hvert fald nydt godt af, at høre på Anjas (underviser Anja Laursen) råd fra det virkelige liv.
 
Læs meget mere om Makeup artist og stylist uddannelsen her:
Makeup artist og Stylist uddannelsen

Ingen kommentarer:

Send en kommentar