fredag den 5. februar 2010

Fotograf Michael Bang gæsteblogger...

Michael Bang er en af Danmarks mest benyttede PR og Reklame fotografer...
Hans klientel rummer store navne (Bo Bech, Kira Eggers, Thure Lindhardt og Jean Von Baden for at nævne i flæng)...
Du har helt sikkert set Michael's arbejde uden at ane det...

Idag har Michael skrevet dagens indlæg her på bloggen :)
God fornøjelse...!

Michael Bang - Fotograf...

Som ny fotograf forstod jeg mig ikke på make-up og styling.


For at være helt ærlig, så så jeg det mere som et alt for opskruet og overvurderet indslag, end som noget der rent faktisk hjalp mig og mine billeder på vej...

Nu, en del år efter, er mit syn et helt andet!
Ja - Det er mig der skyder billedet.
Ja - Det er som regel mig der får idéen til billedet.
Og ja - Det er i sidste ende mit ansvar at billedet fungerer.
KAN jeg gøre det hele alene? Ja.
Er det en god idé? Nej!
For som med stort set alt andet, så bliver også mine fotos bedre hvis jeg har et fantastisk team med mig på shoot.

Og her mener jeg både en dygtig assistent der ved, hvornår han skal komme med inputs, og hvornår han ikke skal.
Hvornår lyset er perfekt, og hvornår mine små grynt betyder at jeg ikke er helt tilfreds.
Hvornår han skal ”styre” mig i den rigtige retning igen, og hvornår han bare skal lade mig være excentrisk og gå mine egne, til tider lidt underlige, veje. :)
Og det samme gælder make-up artisten!
Jeg har efterhånden arbejdet med en del make-up artister, og det er bestemt ikke ligegyldigt hvem man vælger. Make-up er bestemt ikke bare make-up!
Og lad mig slå fast med det samme – NEJ! Det er IKKE alle piger der kan lægge en god make-up. :) De fleste kan lægge en make-up, der får dem til at se ganske nydelige ud når de tager på job eller i byen.
MEN - En make-up til et fotoshoot kan altså ikke sammenlignes med en bytur lørdag aften på Den Glade Gris. Sorry tøser! :)

Samtidigt skal du bruge en make-up artist, der kan holde dig i ørerne, og en som ved hvad der fungerer og ikke fungerer, hvad der er trenden indenfor makeup osv..
Jeg foreslår stadig ind i mellem make-up der er helt hen i hegnet, og så har jeg brug for en make-up'er der siger: ”Hmmm... Ja, det lyder interessant Michael. Meeeeeen...!”. :)

Desværre kan man ikke altid overbevise kunden om, at bruge et par tusinde eller tre ekstra på en make-up artist.
Og det kan jeg faktisk godt forstå!? Jo jeg kan!
Jeg var jo selv i nøjagtigt samme position for nogle år siden, og dengang var jeg endda manden bag kameraet. Men jeg er blevet klogere, og det samme prøver jeg hver gang at hjælpe mine kunder til at blive. Af ganske egoistiske årsager såmænd. :)

Foto: Michael Bang

Min bagtanke er jo, at jo bedre et team jeg har bag mig på shootet, desto bedre et foto får kunden når dagen er omme.
Dvs. jo bedre make-up, jo bedre styling og jo bedre en assistent jeg har råd til at tage med mig, desto mere bliver jeg gratuleret og tiljublet når jeg leverer mine færdige fotos til kunden. Så simpelt er det.
Det er ikke for hyggens skyld, det er ikke for at spille smart med et stort entourage, det er ikke for at slippe for arbejde, eller for at spare penge til min egen løn – Det er alene af den årsag, at jeg ved jeg får et bedre foto når dagen er omme. That's it! :)

Og sådan bør alle fotografer tænke!
Det nytter ikke noget, at sætte sig selv op på en piedestal og tænke: ”Det er MIG der er fotografen! Og derfor mig der bestemmer! Og mig der er bedst! Jeg kan undvære alle andre!”.
Med den holdning kommer du ingen vegne som fotograf, og dine resultater vil være derefter.

Jeg ynder, at bruge min største inspiration og yndlingsfotograf, David Lachapelle, som eksempel. Han har omkring 40 hjælpere når han skyder de større set-up's. Alt lige fra assistenter og stylister, til make-up artister og indretningsarkitekter.
Før shootet sidder han endda i en gruppe med 2 – 3 andre og finder idéer til shootet i f.eks. kunstbøger og litteratur. Han er altså LANGT fra alene om at skyde sine fotos – snarere tværtimod.
Han er alene om at trykke på knappen på kameraet, men alt andet er en symfoni af teamwork.

Foto: Davia LaChapelle

Og det er netop min pointe med dette indlæg, skulle det have været gået dine næse forbi:
Teamwork!

Find nogle mennesker du stoler på indenfor diverse fag, og brug dem så ofte som muligt. Kæmp en kamp hos kunden for, at de kommer med – Også selvom det nogle gange betyder en lille løn-nedgang for dig selv. Du vil hurtigt opdage, at dine fotos på den måde bliver bedre og bedre, og at du derfor nok skal få mange flere kunder til at dække dit ”tab”. :)

Tusind Tak til Michael for hans bidrag...!

Du kan finde Michael's Hjemmeside og Blog ved at klikke her:
Jeg håber I alle får en dejlig weekend!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar