fredag den 10. december 2010

Marlene My Love...

"Glamour is what I sell - It's my stock in trade"... - Marlene Dietrich

Uhmmm, Duften af gamle bøger - Den fanger mig altid...
Når jeg går forbi en antikvitetsboghandel passerer jeg sjældent videre uden at lure indenfor...

Der er noget terapeutisk i at gå rundt mellem bøgerne og dufte til de gamle samlinger af ord...
Man kan ganske enkelt høre hylderne fortælle historierne med egne ord - Hvad de indeholder og med hvilken baggrund de er blevet skrevet...
Sådan en boghandel slog jeg vejen forbi en tilfældig november dag i Skindergade...
Helt intuitivt stillede jeg cyklen og gik ned af kælder-trappen...

Personificeringen af en antik-boghandler stod og bød mig pænt velkommen, mens bøgerne allerede forsøgte at lokke mig til impuls-køb...
Jeg faldt hurtigt over sektionen med kunst/mode/biografier - Højt på hylderne stod en samling af vor histories største ikoner...
Helmut, Virginia, Albert, Audrey, Elsa, Marilyn & Marlene - De 2 sidst-nævnte hører til Above-everyone-ligaen og er også blandt mine største inspirationer...

Om Marlene Dietrich kan der siges meget - So why stop here...?
Det var tid til at Marlene blev taget ned fra hylden - Og båret med mig hjem...
Her gør hun allerede meget mere glæde end på en hylde i Skindergade...


The Lady Who Invented Vamp...
"I dress for the image. Not for myself, not for the public, not for fashion, not for men"
- Marlene Dietrich


Basic trivia:
- Marie Magdalene Dietrich
- ♥ 27. December 1901 i Berlin-Schoneberg
- ✝ 6. Maj 1992 i Paris
- Kendt for hendes version af Lili Marleen, der vakte røre under 2. Verdenskrig
- Blev i 1937 amerikansk statsborger for at vise sin forakt overfor Hitler
- Nomineret til en Oscar for Morocco
- Medvirkede i over 40 film
- Sidste optræden var i filmen "Just a Gigolo" fra 1978, hvor hun spillede Baroness von Semering overfor David Bowie

I modeverdenen er hun siden blevet husket for at være den første kvinde til at optræde i herre smoking på det store lærred - En tilfældighed hun siden er blevet synonym med, efter at hun til en film-scene klædte sig i herre-smoking i stedet for hendes planlagte kostume...
Produceren var med på ideén - Og det er vi mange der takker for i dag...!

Velkendt for hendes karakteristika-øjenbryn og de altid perfekt buede amorlinier på læberne optrådte hun altid med glamour og You-cant-afford-me-attitude...

I disse dage er jeg afholdt fra at være en del af verdens mangfoldige socialitet - Mest pga. af den halsbetændelse jeg netop erhvervet mig...
Så med Doctors Orders har jeg nu barikeret med indendøre, hvilket har givet mig tid til at fordybe mig i Alexander Walkers bog om Frau Dietrich...

Tonerne fra La Vie En Rose gør min læsning mere autentisk, og giver mig en snert af indblik i, hvor stålfast personen bag navnet Marlene Dietrich var - Både ved at gøre en forskel for kvinder i film branchen på hendes tid og de udstationerede soldaterne under 2. Verdenskrig...
Kvinden der havde hvad der skulle til for at være i en branche, hvor Femme Fatale ikoner blot var en handelsvare - Og nu står en del af historien på min hylde...

"Dancing, Music and Champagne - The best way to forget...
Till you find something you want to remember"
- Marlene Dietrich (From her last performance in the movie: Just a Gigolo)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar