mandag den 31. maj 2010

Hvad der bare skulle have været en Nr. 8 med hvidløg...

Bankmanden havde "tvunget" mig ud i regnen for at hente søndags-pizza, mens jeg egentlig følte mig mere berettiget til at ligge foran flimmeren til en film uden indhold...
Indrømmet - Vi har et fast sted, hvor vi henter vores pizza... Men de er altså også de ALLER bedste i landet...
Da jeg træder ind af døren hilser han mig allerede pænt goddag med et høfligt og ærligt "Hej Ven" - Det gør han altid, og jeg fra nu af får han et ligeså ærligt "Hej Ven" tilbage...!

Som sikkert mange andre kunder står jeg lidt og tripper for at komme videre...
For fjernsynet venter, pizzaen bliver kold, lys-signalet skifter og jeg har ikke tid til alt det der halløj...
Helt uden at tænke på det menneske der står bag disken har jeg sikkert virket kold, usympatisk og forhippet på bare at komme videre...

Jeg tager min pizza med dertilhørende bon, drejer halvt om på hælene og skal til at gå, da han spørger: "Har du en 50 øre"...?

Pænt og så dansker-høfligt svarer jeg "Ja", med formodningen om at jeg vel får den igen... Eller flere måske...?
Han finder en stak 50-ører fra kasse-apparatet og forsvinder ud i baglokalet...
Bedrevidende og smålig når jeg, at tænke dømmende om ham inden han kommer ud med en spand halvt fyldt med 50-ører...

"Den her spand indeholder det som mine kunder ikke betragter som penge med høj værdi, og som de giver mig fordi de alligevel ikke bruger dem...

Der bliver normalt omkring 2000 kr ud af de 50 ører, som jeg samler ind fra mine kunder i løbet af året - Derudover giver jeg selv et par tusinde...
Hvert år tager jeg til Tyrkiet og giver pengene til en familie, hvor sønnen handicappet og blind...
For dem er der penge nok til at købe kul, så de kan komme igennem en hård vinter og samtidig give drengen nogle oplevelser, som familien ellers ikke ville have råd til...

Jeg bliver jo aldrig rig på penge, men jeg har det jeg skal bruge - Så hvorfor ikke give lidt til de som ingen midler kan skabe"...?

På få sekunder fik jeg en rigtig dårlig smag i munden, og jeg skammede mig over mig selv og min person...!
Da det gik op for mig, HVAD min 50-øre skulle gå ønskede jeg mig, at jeg havde haft flere 1000 af dem i lommen...

Jeg vil betegne mig selv som menneskekender og har derfor også altid vidst, at min Pizzamand var en reel og kærlig mand, men det var først idag - Pga. en 50 øre, at jeg lærte ham at kende...!
For som han selv siger, så er der 2 slags kunder - De som er Kunder og de som er Kammerater...
Kunderne kommer, får deres pizza, betaler og går - Kammerater kommer, venter på deres pizza, betaler, fordyber sig i samtalen og tilbringer tiden i nuet, hvorefter de betaler for deres pizza og går hjem med bevidste om, at de har fået mere ud af tiden end blot ventetid...
I dag fik jeg en kammerat - Sikkert for livet...

Det der for mig er så fantastisk, emotionelt og livsbekræftende er, at et møde mellem en pizzamand og hans kunde kan ændre en lille del af verden...
Med hans historie bidragede han til en del af min personlige udvikling, og min fremtidige måde at se mennesker på - Og det håber jeg kan komme nogen til gode...

Jeg har altid set mig selv som farveblind hvad angår religion, herkomst, hudfarve, seksualitet og køn...
Som homoseksuel hører jeg selv til minoritets-boksen - Jeg ved, hvordan stempling kan føles, og med det in mente bliver jeg heller ikke let "farve-påvirket" af medier og andre folks syn på hvad rigtigt og forkert er...
Vi tilhører alle en minoritet af en eller anden art, og i en eller anden størrelse - Enten som bøsse, kvinde, mand, hetero, tynd, tyk, blond, brun, parcelhus-ejer, lejligheds-lejer, fattig eller rig...
Men hvad der er rigtigt for dig er måske forkert for din nabo - Magien skabes når vi kan blive enige om, at kærlighed og karma får kloden til at smile...

Som min pizzamand så smukt siger:
"Jeg er klar over, at jeg ikke redde hele verden - Men jeg kan da i det mindste hjælpe dem i mit område"...
Så dagligt kommer de lokale narkomaner og hjemløse med deres hunde, for at få en bid af Pappa's Pizza og Kyllinge Bar - Det er Min Pizzamand's bidrag til en bedre verden...

For helvede da altså (Undskyld mit sprog)...
Han har fundet ideologien og den råde tråd i hans liv - Ved at hjælpe andre bidrager han til en ændring af vores verden...
Allerede her er han bedre end de/os/dem der bare går rundt og ikke når længere end til tanken: "Ja, nu MÅ jeg altså også huske, at få doneret den 10er til Foreningen for folk der har for snævert syn og lider af kruset hår"...

At gøre en synlig og nærværende forskel for de som har mindre midler end dig selv UDEN at forvente noget igen - Det er fanden stejle-mig smukt...!
Mennesker som min pizzamand bringer drivkraften frem i mig - Disse mennesker er specielle og unikke, og jeg får lyst til, at blive et bedre menneske når jeg omgås dem....
Når du møder et menneske af den kaliber er du ikke i tvivl - Så husk at fortælle dem det, når du møder en :)

Vi tillader os tit, at stille spørgsmåls tegn omkring deres oprigtighed og ærlighed, når vi i stedet burde hylde mangfoldigheden i vores land og bruge vores kompetence områder i fællesskab - Frem for at se det som dig, mig og resten burde vi se det som os og vi..

Dette indlæg er dedikeret til Pizzamanden, faren, husbonden, forretningsmanden, kurderen, filosoffen og kammeraten der ændrede et af mine synspunkter på livet, da jeg egentlig bare kom efter den sædvanlige Nr. 8 med ekstra hvidløg og grøn peber...
Tak for det et nystartet venskab, Kammerat - Fremover får du alle mine 50 ører!

En kedelig, grå og trist regnvejrs søndag udviklede sig til en historie om mangfoldighed, kærlighed og om at give - Det har i dag været mit bidrag til en lille ændring af verden...

Når du næste gang du står og venter på din pizza håber jeg du kaster et blik på vedkommende bag disken og strejfer tanken: KUNNE dette var One of those moments, hvor alt står stille og man udvikler sig som menneske...

I disse minutter er jeg taknemmelig over, at Bankmanden tvang mig ud for at hente reparations-pizza - Sjovt som Universet tillader sig at spille med os, og egentlig også ret fantastisk hvad der kan komme ud af det...!

Må selvfølgelig anbefale stedet, hvor jeg er kommet fast (Og fremover også vil komme), for at hente min pizza - Både pga. Min Pizzamand OG de himmelske pizzaer han laver...

Pappa's Pizza & Kyllinge Bar
Kristrupvej 6
8960 Randers SØ
Tlf.: 8640 7989

Ingen kommentarer:

Send en kommentar